Hvad er det korrekte dæktryk? | Vredestein
Juiste bandenspanning

Det korrekte dæktryk

Korrekt dæktryk er afgørende for sikker og komfortabel kørsel. Et dæk kan kun fungere optimalt, hvis det kan sikre tilstrækkelig stabilitet og bæreevne. Og det er her, det korrekte dæktryk kommer ind i billedet.

 

For lavt dæktryk medfører umiddelbart mindre stabilitet, større slid og højere brændstofforbrug. Hvis dæktrykket er alt for lavt, kan dækket endda blive overophedet og blive beskadiget, så det ikke kan repareres. Disse typer skader er ikke altid umiddelbart synlige, hvilket kan medføre livstruende situationer under kørslen.

 

For højt dæktryk reducerer ligeledes kørekomforten og sikkerheden, da der er utilstrækkelig kontakt med vejbanen. Der vil desuden være mere slid på midten af dækket. Dæktrykket skal helst kontrolleres hver 14. dag og mindst én gang om måneden – og altid før en lang køretur. Husk også at tjekke dæktrykket i reservehjulet.

 

Hvis det er muligt, skal dæktrykket kun tjekkes, når dækkene er kolde, dvs. når der ikke har været kørt på dækkene i mindst to timer, eller når der kun har været kørt meget lidt og forsigtigt. Hvis du allerede har kørt en kort distance, så bemærk, at der skal være mindst 0,3 bar mere i dækket end det angivne anbefalede tryk. Reducer aldrig dæktrykket, når dækkene er varme, da det ofte fører til et lavere dæktryk end anbefalet efter afkøling. Dæktrykket skal altid være det samme for begge hjul på hver aksel. Ventiler skal naturligvis monteres med ventildæksel.

 

Følg altid bilproducentens råd om dæktryk. Hvis du ikke har manualen ved hånden, kan du finde det anbefalede dæktryk på indersiden af tankdækslet eller på indersiden af døren i førersiden. Du kan også se dæktrykket hos en af vores forhandlere eller via vores dækvælger på www.vredestein.com.